Le Havre – Honfleur

Eventjes dachten we gisteren dat er niks te vertellen zou zijn. We vertrokken 's ochtends in Fécamp, richting Le Havre. Er was nog steeds weinig wind, eerst konden we ons redden met het genackerzeil, maar snel werd het zo windstil dat we de motor opnieuw moesten laten werken. Zodra we voorbij de kaap waren kon dan nog even de Genua uitgerold tot we de haven zouden binnenvaren. Bij het starten van de motor kregen we echter een alarm : de motorkoeling werkte niet. Gelukkig konden we rechtstreeks aanleggen aan een volledig lege bezoekerssteiger.  De impeller bleek zowat volledig kaal.  Gezien we vorig jaar op een warme zomeravond hetzelfde aan de hand hadden gehad, en het ding toen vervangen was, was dat echt wel heel vreemd. Gelukkig hebben we zoveel reserve onderdelen mee!

Verder onderzoek wees uit dat de slang naar de waterpomp stuk was. Verduurd door leeftijd. Bart sneed er een stuk af en maakte ze weer vast. En oef, het probleem is opgelost.
We gingen 's avonds nog wandelen langs het keienstrand van Le Havre. en Dushi genoot van een eerste zwempartij op deze reis.
Vanmorgen stonden we op tijd op om het getij mee te hebben naar Honfleur. Maar bij het vertrek bleek er zoveel stroming te staan in de haven dat we niet losraakten van de steiger. (Springtij want volle maan) Een van de stootkussens ontplofte zelfs door de kracht van de stroming waarmee we opnieuw tegen de steiger werden gedrukt en Dushi sprong door alle stress en lawaai gewoon van boord terug op de steiger.  We moesten dus ons maneuver nog eens opnieuw doen, want zonder Dushi vertrekken was geen optie.
Gelukkig kregen we hulp van een man in een werkbootje,  die zo vriendelijk was om ons even een kort sleepje te geven zodat we weg raakten van de steiger.
Intussen liggen we in Honfleur, een vredig stadje aan de monding van de Seine.
Dat mag ook wel, na alle stress van de voorbije 24 uur.